Друштвене науке ПДФ Штампа

aktiv-drustvenih-nauka

 

Стручно веће je током актуелне школске године имало више радних састанака на којима су осмишљавани заједнички пројекти, координиране активности, усмераван и евалуиран стручни рад. Настављени су послови на уређењу кабинета „Аристотел“ и „Херодот“, унапређењу наставног процеса кроз увођење мултимедијалних презентација предвиђеног градива, креирању заједничких наставних пројеката, одабиру инспиративне лектире и кратких филмова. Није се заостало ни у процесу сталног стручног усавршавања наставника, ажурирања планова, одабира уџбеника, изради наставничких портфолиа. Можемо казати да су програмски циљеви остварени, теме обрађене, часови реализовани. Тиме су испуњене сврхе и потврђена очекивања у погледу наше талентоване деце.

 

ДИЈАЛОШКА КУЛТУРА И КРИТИЧКО МИШЉЕЊЕ

На часовима смо изграђивали дијалошку културу али и развијали грађанску свест и друштвену одговорност. Могућност избора лектире, презентовање семинарских радова, проблемски приступ темама, атмосфера размене дала је протеклој години посебан квалитет. Настојање је било да ученици упознају најважније научне и филозофске школе, различите моделe знања, парадигме културе, да сагледају особености појединих погледа на свет. Имајући у виду развојне перспективе науке, ишли смо за тим да подстакнемо и оснажимо критичке потенцијале мишљења. Бити поштен према себи, аргументовано мислити, ићи за истином, а не идеологијом. Да нас учење прожме и промени, да будемо бољи и боље образовани, духовно изнијансирани и терминолошки обогаћени - били су наши овогодишњи задаци. У ред највиших наставних императива уврстили смо и настојање да отворимо један заједнички стваралачких простор, учествујући у свим релевантним културним збивањима у школи. Сарађујући са ауторима и протагонистима значајних манифестација превладавали смо предметну испарцелисаност и стерилиност конвенционалног модела усвајања знања.


ИНТЕРДИСЦИПЛИНАРНИ ПРИСТУП

Такође је негован интердисциплинарни приступ, како би се тематски изазови сагледавали вишеструко. Желели смо показати да се различита искуства прожимају и да имају повратни однос на све нас, ученике и професоре. Професорка психологије била је коментор и члан комисије за одбрану матурских радова који мултидисциплинарно обрађују теме из биологије и психологије; „Биолошке основе поремећаја расположења“, „Биполарни поремећај“, „Болести зависности“ и „Отклањање пристрасности уверења“. Историјско-психолошка секција и ове је школске године окупила заинтересоване гимназијалце. Обрађивали су садржаје у оквиру неколико целина; -Актуелна светска криза – узроци, последице, перспективе - Злоупотреба научних и техничких открића кроз историју - Нове технологије, масовна контрола и питање приватности Креативна сарадња професорки мр Мирјане Репац и мр Анђелке Миладиновић, добила је отелотворење у новогодишњим програмима у МГ (пакетићи, маскенбал). Драматизација романа Ентони Барџиса „Паклена поморанџа“, такође, суштински је одсликала превентивне напоре у раду са ученицима везане за насиље, наркоманију и делинквенцију, те испитивање њихових алтернатива. Кроз лични напор и стручну сарадњу колегиница, те малу помоћ у реквизитама пријатеља из „Атељеа 212“, ученици су одиграли врло посећену представу. Размена идеја и одговарајућа подела послова, професора филозофије и социологије са једне, те професорки књижевности, са друге стране, у менторском раду са нашим ораторима дала је одличне образовне и такмичарске резултате. Успешна организација такмичења у реторици и школских приредби само је потврдила вредност таквог стила рада.


ТАКМИЧАРСКИ ДУХ

Међусобном сарадњом професори су афирмисали такмичарски дух ученика. Одмеравање постигнућа у историјским знањима (др Александар Главник - Добривоје Мишић) поново је у сам резултатски врх избацило ученике МГ. Унедељу 07.05. 2017. године одржано је Државно такмичење у Првој крагујевачкој гимназији. Учествовало је око 240 такмичара. Наши ђаци су освојили девет првих (II-Гајић Лука, Стевановић Дарко, Ивановић Јелена, Ковачевић Дејан, Ђукић Милан; III-Којић Данило, Лука Јегдић; IV-Поповић Јован, Момчиловић Никола) и једно пето место (I-Александар Марић). Балша Ћеранић (ментор проф. социологије), с друге стране, ученик III-е освојио је трећу награду за естетско-стилске елементе на 20. Такмичењу у беседништву ученика средњих школа у организацији гимназије „Светозар Марковић“ из Новог Сада и Српског филозофског друштва. 18.11. 2016. одржан је и 5. „Беопс“. Жири у саставу, проф. др Зоран Аврамовић, директор Завода за унапређивање образовања и васпитања Београда (председник жирија), Весна Ћоровић Бутрић, одговорни уредник Образовног програма Радио Београда и писац, Ана Марија Симоновић, уредник у Баштини и културној продукцији РТС-а, проф. др Милан Распоповић, физичар и филозоф и Станко Стојиљковић, новинар и публициста, доделило је пригодне нагарде. Овога пута најбоља је била Теодора Лалић из Шесте београдске гимназије. Такође смо гостовали у Смедереву, где се традиционално одржавају беседнички серијали, где су се лепо представили и наши ђаци. У контексту ових дешавања појавио се нови број школског часописа, који је на одговарајући начин презентован.


ГАЛЕРИЈА

Галерија „Кулоар", као специфичан, привлачан и инспиративан, духовни простор основан још 2007. развија најширу сарадњу са културном заједницом. У овој уметничкој ризници МГ организовано је више изложби. Поред сарадње са Високом школом- Академије Српске Православне Цркве за уметности и конзервацију, ангажовани и креативни професор Радивоје Благојевић остварио је двосмерне академске везе са низом институција, часописа, еминентних појединаца образовне и уметничке провинијенције (Просветни преглед, Завод за уџбенике, галерија Уроборос, часопис Рефото). Прославу десетогодишњег јубилеја пратиће пригодна монографија и одговарајући програм, који ћемо у сарадњи са идејним творцем, поменутим професором грађанског васпитања, и управом школе реализовати. У оквиру галеријског програма одржан је 9. „Беокулис“, Београдски Кулоаров израз средњошколаца Србије у ликовном раду и фотографији. Уметнички конкурс на коме су заступљени различити медији, од стрипа, цртежа и фотографија, преко видео радова и анимираних филмова, до слика и објеката, привукао је значајан број аутора из земље и региона.


ПРЕДАВАЊА, ИЗЛЕТИ, ПРЕДСТАВЕ, АКЦИЈЕ

Када су у питању излети, сусрети и дружења, можемо похвалити све „друштвењаке“. Посебно смо се истакли посетивши сајмове, биоскопе, галерије, удружења. Учествовали смо у раду различитих стручних скупова, промоцији културних догађаја и афирмацији хуманитарних акција. Ученици су са школским психологом ове године помогли хуманитарну акцију Црвеног крста Старог града „Један пакетић, много љубави“, у оквиру које су прикупљени слаткиши, грицкалице, књиге и играчке за децу која се налазе на болничком лечењу у Ортопедској болници „Бањица“, Клиници за децу и омладину Института за ментално здравље, као и децу у домовима без родитељског старања. Поменимо и овогодишњи Сајам књига, пројекцију филма „Круг“ (The Circle), снимљеног по истоименом роману Дејва Егерса, откривање спомен обележја Милутину Миланковићу. Поред сарадње са парохијском Црквом., вероучитељ Ђукнић је у друштву директора МГ, са групом талентованих ученика, посетио Патријаршију где су се срели са Његовом Светошћу Патријархом Иринејом. Организовао је и два излета, посетивши манастире Раваницу, Манасију, Копорин, Тумане, те комплекс Голубачког града и Сребрног језера. Угостили смо ученике и професоре гимназије Светозар Марковић из Новог Сада. У оквиру трибинског програма имали смо више занимљивих предавача. Међу њима су се посебно истакли и мотивисали наше ученике академик др Зоран Кнежевић, проф. др Ђуро Шушњић, доц. др Драгана Димитријевић. Удружење“Чика Боца“, одржало је предавање о дечијим правима.


СТРУЧНО УСАВРШАВАЊЕ

Процес стручног усавршавања је сталан и континуиран процес. Чланови нашег Већа учествују на релевантним семинарима које МГ организује за све наставнике, онима које ми као група сродних предмета иницирамо и ужестручним које као предметни наставници преферирамо. Поменимо најважније;

  • Биоетика у учионици, бр. 141/2015, 16 сати
  • Mотивисање професора и ученика, бр. 449-691/2014, 8 сати
  • Обука за менторе, „Развионица“ , бр. 1586/2013-06, 16+16 сати
  • Изградња знања и употреба ИКТ у школи 21. века, 245/2012, 16 сати
  • Претпоставке успешне наставе, бр.860-100/2012, 8 сати
  • Школа ненасиља, бр.860-131/2012,16 сати Менаџмент знања, бр.860-785/2012, 7сати
  • Примена онлајн вики алата као дидактичких средстава у настави и учењу (8 сати, каталог 478):
  • Стратегије коришћења наставних садржаја у развоју читалачке писмености у настави/учењу (24 сата, каталог 451.).
  • Сарадња са Центром за педагошко-психолошко и методичко образовање наставника и Катедром за психологију Филозофског факултета у Београду


ПРИЗНАЊА

Наш школски рад, ваншколске активности и вишеструки ангажман професора је примећен и вреднован кроз одговарајућа признања и жељу просветне и друштвене заједнице да размењујемо идеје и искуства. Поменимо;

  • Награда на конкурсу „Ако имаш шта да кажеш-реци“ за мултимедијални пројекат „МгПутоказ“, у организацији Делегације ЕУ у РС
  • Награда на конкурсу „Етичка дилема 2016/17“, који организују Достигнућа младих Србије и ManPowerGroup
  • Награда и признање професорки грађанског васпитања, кроз прилику да се стручно усавршава у оквиру акредитованог Кембриџ центра за професионални развој (Cambridge Professional Development Qualifications Centre)
  • Позиве више школа и универзитетских центара из региона да учествујемо у заједничким пројектима

  

Кабинет друштвених наука