Друштвене науке ПДФ Штампа

aktiv-drustvenih-nauka

 

Стручно веће je током актуелне школске године имало више радних састанака на којима су осмишљавани заједнички пројекти, координиране активности, усмераван и евалуиран стручни рад. Посебан изазов и подстрек за ову мисаону размену представља јубилеј који са радошћу ишчекујемо . Наиме 19.09.2016. обележавамо 50 година од оснивања МГ. У том смислу настoјали смо да сагледамо наше успехе, слабости али и да понудимо визију нових модалитета сарадње и унапређења наших програма у целини. Овај критички осврт и синтетичка прерада нашли су свој израз у и отелотворење у доприносу при изради пригодне школске монографије. У својеврсној мисаоној панорами и визуелној галерији, представили смо битне сегменте наших активности који опредељују наш поглед у будућност. Настављен је рад на уређењу кабинета, унапређењу наставног процеса кроз увођење мултимедијалних презентација предвиђеног градива, креирању заједничких наставних пројеката, одабиру инспиративне лектире и кратких филмова. Није се заостало ни у процесу сталног стручног усавршавања наставника, ажурирања планова, одабира уџбеника, изради наставничких портфолиа. Резултати наших настојања су остварени програмски циљеви, обрађене теме, реализовани часови, оцењени и награђени ученици.

 

Социјална интелигенција и политичка култура

Реализација наставног програма социологије и ове је школске године била успешна, а сам предмет изврсно прихваћен од стране ученика. Због ширине приступа, инспиративних тема и дијалошке атмосфере осећао се својеврстан сазнајни занос. Могућност избора лектире и актуелизација наставних садржаја кроз проблемске ситуације доприноси појмовном стасавању и умном сазревају ученика. Oстварена је корелација са бившим ученицима, студентима (хоспитовање) и професорима универзитета. Ипак, друго полугодиште почело је без професора Бранислава Узелца који је отишао у пензију, али и оставио дубок печат и видљив оријентир за сваку будућу социолошку расправу. Трагање за модератором процеса изградње социјалне и политичке културе ученика треће године МГ је у току.

Критичко мишљење и комуникацијска отвореност

Часове филозофије обележила је атмосфера најшире размене и критичког мишњења. Настојање је било да матуранти упознају најважније филозофске школе, различите моделe знања, парадигме културе, да сагледају особености појединих погледа на свет. Такође је негован интердисциплинарни приступ, како би се тематски изазови сагледавали вишеструко. Желели смо показати да се различита искуства прожимају и да имају повратни однос на све нас, ученике и професоре. Да нас учење прожме и промени, да будемо бољи и боље образовани, духовно изнијансирани и терминолошки обогаћени - били су наши овогодишњи задаци. У ред највиших наставних императива уврстили смо и настојање да отворимо један заједнички стваралачких простор, учествујући у свим релевантним културним збивањима у школи. Сарађујући са ауторима и протагонистима значајних манифестација превладавали смо предметну испарцелисаност и стерилиност конвенционалног модела усвајања знања.

Рад, сарадња и такмичарски дух

Рад професора историје др Александра Главника и Добривоја Мишића пример је одличне сарадње и преданог рада. Селектори нашег историјског тима могу бити поносни што “математичари” увек претекну вршњаке за сјајнију медаљу. Кроз посредовање прошлог и будућег, индивидуалног и колективног, чињеничког и истраживачког успешно се афирмише такмичарски дух ученика. Државно такмичење из историје (средњих школа) прошле године је у сам резултатски врх избацило ученике наше школе. Наиме, на тадашњој републичкој смотри историјских знања, одржаној почетком 6. месеца у Аранђеловцу, заблистали су са два злата и једном бронзом. Још тројица учесника, наших ђака, пласирала се међу првих десет. И у овогодишњи такмичарски циклус уложено је много стваралачке енергије, па са правом очекујемо висок пласман и признања. Са друге стране овај озбиљан и посвећен научни приступ бива оживљен и учињен привлачним кроз рад секције. Носиоци сложених историјских феномена, односа и догађаја увек су осебујне личности у којима се огледа сва драматичност људског постојања, па се овакав слојевит и нијансиран приступ показује као педагошки оправдан и резултатски успешан.

Секцијe

Историјско-психолошка секција коју воде професори психологије мр Мирјана Репац и историје др Александар Главник радила је и ове школске године са групом заинтересованих гимназијалаца и обрађивала садржаје у оквиру неколико целина. У овом тематском колажу истичу се посебно следеће дискусије:

  1. Шпијунажа, нове технологије, масовно надгледање и губитак приватности
  2. Блискоисточне кризе – узроци, последице, перспективе
  3. Украјинска криза – економија, политика, нови „хладни рат“
  4. Злоупотреба научних и техничких открића кроз историју
  5. Ратови 90' – осврт и паралеле са другим конфликтима

Позоришна група

Посебан изазов за професорку психологије је била иницијатива ученика другог разреда да први пут у историји школе оформи позоришну трупу. Преузимајући улогу редитеља наставник је са ученицима на сцену поставио савремено читање романа Ентони Барџиса „Паклена поморанџа“, који се с једне стране, садржински у потпуности уклопио у градиво предмета, а са друге, суштински одсликао превентивне напоре у раду са ученицима везане за насиље, наркоманију и делинквенцију, те испитивање њихових алтернатива. Уз стручну подршку професорке мр Анђелке Петровић, те малу помоћ у реквизитама пријатеља из „Атељеа 212“, ученици су одиграли врло посећену представу. Овај позоришни дух спонтано се прелио на традиционалне новогодишње свечаности(маскенбал, додела пакетића).

Сусрети, посете, приредбе

У реализацији наставе грађанског васпитања учествује поред професора Благојевића и професорка Петровић. Кроз тематске садржаје и примерене педагошке методе ученицима је пружена могућност да изграде културу дијалога, моралну свест и однегују чулност. У том смислу организоване су бројне ваннаставне активности, сусрети, изложбе, посете музејима, позориштима и сарадња са различитим установама, удружењима и заједницама. У рецепцији вишедимензионалних културних феномена преплитали су се дисциплинарни интереси, али и јачале колегијалне везе и размена са наставним садржајима других предмета, па и оних алтернативних. Настава веронауке нагласак ставља на личном односу и дијалогу. Ову циљеве вероучитељ остварује учествујући у школским програмима и културним пројектима уопште. Овде мислимо и на ангажман професора верске наставе у вези организовања овогодишње Светосавске приредбе, Спасовданске литијe, хуманитарних акција, трибинског програма, промоције школског часописа. То међутим не искључује његову специфичну мисионарску, проповедничку и духовну службу која свој врхунац и отелотворење добија у литургијском животу Цркве.

Школска галерија, ликовни конкурси и изложбе

Галерија „Кулоар", као специфичан, привлачан и инспиративан, духовни простор основан још 2007.развија најширу сарадњу са уметничком заједницом региона. На том трагу можемо пратити ликовне конкурсе “МГВИЛ" ученика наше гимназије и мађународни “БЕОКУЛИС”. Однегована галеријска атмосфера иницирала је реторичке сусрете средњошколаца „БЕОПС“ , изградњу њиховог смисаоног, естетичког и етичког стила. Ове светковине духа бивају отелотворене у "МГ" школском часопису и “Огледалу”, часопису ученика и професора средњих школа. Поред сарадње са Високом школом- Академије Српске Православне Цркве за уметности и конзервацију, ангажовани и креативни професор Радивоје Благојевић остварио је двосмерне академске везе са низом институција, часописа, еминентних појединаца образовне и уметничке провинијенције (Просветни преглед, Завод за уџбенике, часопис Рефото). За „БЕОКУЛИС“ у организацији галерије „Кулоар“ МГ и галерије „Уроборос“, у сваком серијалу пристиже и до хиљаду радова из многих средњих школа Републике Србије, Босне и Херцеговине, Републике Српске, Црне Горе, Храватске, Словеније и Македоније. Одабирају се и награђају радови у више категорија: ликовни рад, фотографија, кратки играни и анимирани филм. Стручни жири чине сликари, редитељи, ликовни критичари и публицисти.

Такмичење у беседништву, 2. БЕОПС

Овај запажени догађај окупио је професоре различитих предмета и стручних већа, представнике Ђачког парламента, госте са Београдског универзитета, љубитеље лепе речи, даровите ученике. Oве године добио је и међудржавни карактер, са гостима и ученицима средњих школа из БиХ и Црне Горе. Стручни жири у саставу Небојша Брадић, позоришни редитељ, проф. др Милан Распоповић, физичар и филозоф, Олгица Рајић, професор српског језика и књижевности и Станко Стојиљковић, новинар и публициста доделио је прве три награде награде. Награђени су Лука Павловић – I награда (Прва београдска гимназија, Београд), Сања Црвеница – II награда (Гимназија „Слободан Шкеровић“, Подгорица), Невена Манић – II награда (Филолошка гимназија, Београд), Емилија Петрињац – III награда (Математичка гимназија, Београд), Јована Тодоровић – III награда (Зрењанинска гимназија, Зрењанин) и Милица Глеђа – III награда (Гимназија „Јован Јовановић Змај“, Нови Сад).Такмичари су и ове године показали језичку и логичку културу, одговорност за проблеме друштва и изазове савремености.

Школски часопис

Поменути реторички програм нашао је одговарајући израз у школском и средњошколском часопису, које уређује организатор ових манифестација. Ту су, наиме, на одговарајући начин представљени ови догађаји и публиковане беседе изговорене на овим саборима лепе речи. Промоција овогодишњих изадања одиграла се у Камерној сали 5. гимназије. Са београдским средњошколцима били су угледни гости, професори гимназија, уметнички критичари,новинари. Програму су са изабраним ученицима присуствовали професори Математичке гимназије Благојевић, Ђукнић и Митрић.

Трибински програм школске 2015/16 год. (гостовања, предавања,промоције)

  • Гостовање предавача Европске пословне школе
  • Гостовање проф.др Војислава Јелића
  • Гостовање јеромонаха оца Игњатија Шестакова
  • Гостовање песника Драгана Лакићевића,
  • Гостовање књижевника Милована Витезовића
  • Промоција књиге о Михајлу Пупину
  • Промоција филма о Милутину Миланковићу

Стручно усавршавање (до већих компетенције кроз акредитоване семинаре)

  • Биоетика у учионици, бр. 141/2015, 16 сати
  • Mотивисање професора и ученика, бр. 449-691/2014, 8 сати
  • Обука за менторе, РАЗВИОНИЦА, бр. 1586/2013-06, 16+16 сати
  • Изградња знања и употреба ИКТ у школи 21. века, 245/2012, 16 сати
  • Претпоставке успешне наставе, бр.860-100/2012, 8 сати
  • Школа ненасиља, бр. 860-131/2012, 16 сати Менаџмент знања, бр.860-785/2012, 7 сати

  

Кабинет друштвених наука